Exegesis sobre
Proverbios 8:22
Algunos líderes
religiosos alegan que Proverbios 8:22 es una simple alusión a la sabiduría y no
tiene nada que ver con Jesucristo, el motivo principal de que rechacen este
texto se basa en la clara muestra de la sabiduría es creada o producida por
Dios (y por ende enseña que Jesús tuvo un origen), lo cual contradice la
doctrina de la trinidad. Sin embargo la realidad es que este texto nos enseña
una idea fundamental que armoniza con las escrituras, que Jesús si tuvo un
origen, o fue creado, analicemos a continuación los motivos por los cuales
planteamos esto. Primero
analicemos Proverbios 8:22:
Yahvé me creó, primicia de su actividad, antes de sus obras antiguas. (BJ)
El SEÑOR me
formó desde el comienzo, antes de crear cualquier otra cosa. (NTV)
Dios fue quien
me creó. Me formó desde el principio, desde antes de crear el mundo. (TLA)
The LORD created me at
the beginning of his work, the first of his acts of old. (RSV)
Jehová mismo me produjo como el principio de su camino, el más
temprano de sus logros de mucho tiempo atrás. (TNM)
Sin duda muchos concuerdan con la idea que se presenta de algo que
llega a ser creado o producido en estos versículos de texto hebreo.
“Prov. 8:22f, in which
Wisdom is created before all things and delights in God… Wisdom is created like
human beings but is a part of the creative process and is the mediator of
wisdom between God and humanity.” (The Blackwell companion to the Hebrew Bible
/ edited by Leo G. Perdue, pg. 420, 2001)
"Ya en
el libro de los Proverbios (cf. Prov. 8,22, citado anteriormente), la sabiduría
de Dios ha dejado de referirse exclusivamente a la cualidad de ser sabio. La
sabiduría posee una existencia independiente con respecto a Dios, a la vez que
incluye una relación con el mundo creado... y la Sabiduría se va convirtiendo
progresivamente en un ser personal al lado de Dios y frente al mundo
creado" (El Evangelio según San Juan, Escrito por Ch. K. Barrett, Charles
Kingsley Barret, pg. 231,232)
The Lord created me as the beginning of his ways, for
the sake of his works. (A NEW ENGLISH TRANSLATION
OF THE SEPTUAGINT, Oxford University Press)
The LORD created me as the first of his creations,
before all of his works (The Deluxe Study Edition of the Modern New Testament
from the Aramaic, Aramaic Bible Society)
Notamos que la idea de que dicho texto propone que la sabiduría fue
creada o producida está bastante clara en muchas traducciones, y posee el
respaldo de las traducciones al griego (LXX) y al arameo (peshitta) que
utilizan términos que implican un significado de “crear” (implicando que ese
algo tuvo un comienzo).
Ahora pasemos a analizar que pensaban los escritores del NT
respecto a este versículo:
El apóstol Juan, escritor de su propio evangelio, algunas cartas y
el libro de revelación sin duda estaba de acuerdo al identificar a la sabiduría
(sophia) de proverbios con la palabra (logos haciendo referencia a Jesús),
puesto que compuso la introducción a su propio evangelio (Juan 1:1) basándose en
proverbios 8:22 en adelante (nótese también que los conceptos de palabra y sabiduría
están muy relacionados), basta leer ambos textos para darse cuenta de ello, por
este motivo el apóstol Juan es un fiel testigo de que proverbios 8:22 tiene
mucho que enseñarnos a cerca de Jesucristo (también hacen referencia en Rev. 3:14).
Lo mismo sucede, aun que de manera un poco menos notable con los escritores de
los otros evangelios.
"Many scholars see personified Wisdom of the
Jewish tradition behind John's Logos. As she appears in Proverbs 8:22-36 and
other Jewish wisdom literature, Wisdom existed in the beginning before creation
of the earth. Like John's Logos, she is compared to light, and like Jesus in
John, she speaks in long discourses." (An introduction to the New
Testament and the origins of Christianity, Escrito por Delbert Royce Burkett,
pg 220)
“Christ is
Logos, wisdom and truth. (THE SPIRITUAL GOSPEL, MAURICE F. WILES, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, pg. 92, 2006)
“And the Gospel of John identifies him with God’s
‘word’, a term which had developed in Judaism along similar lines to ‘wisdom’
(Ps. 33:6; Isa. 55:10–11; John 1:1–14).” (COMPANION ENCYCLOPEDIA OF THEOLOGY, pg.
169, 1995)
“the person of Christ. Bultmann (1967) has
demonstrated the influence of the wisdom tradition over John’s prologue, not
only through the personification of Wisdom” (Encyclopedia of Christian theology
/ Jean-Yves Lacoste, pg. 1720, 2005)
“but Jesus is proclaimed as the divine Logos or Word,
who has become incarnate (John 1:1-18). This interpretation was served by the
personification of wisdom (Prov. 8; Ecclus. 24; Bar. 3:9-4:4; Wisd. of Sol.
7-9).” (The HarperCollins Bible Dictionary, Revised Edition, PAUL J.
ACHTEMEIER, Th.D., Professor of Biblical Interpretation at Union Theological
Seminary in Richmond, Virginia, pg. 1215, 1996)
"Es
seguro que el versículo inicial de Juan trata de reproducir el primer versículo
de Genesis; y también es probable que refleje el comienzo del evangelio según
Marcos. Es más, dado el paralelismo entre Logos y Sabiduría (véase más
adelante), también se puede pensar en una alusión a Prov 8,22." (El
Evangelio según San Juan, Escrito por Ch. K. Barrett,Charles Kingsley Barret,
pg. 229, 2003)
"In [the] beginning [Proverbs 8:22 LXX] the Word
existed, and the Word faced toward the Supreme Deity, [Exodus 4:16 LXX] and the
Word was god-like." (Nazarene Commentary, Escrito por Mark Heber Miller, pg.
477,478, 2010)
"In biblical and Jewish tradition, this Word was
closely associated with, and sometimes identified with, the creative Wisdom of
God" (e.g. Prov. 8:22;" (The People's New Testament Commentary, Escrito
por M. Eugene Boring,Fred B. Craddock, pg. 289)
"The allusions to Genesis 1:1 and Proverbs 8:22
would imply the Logos was the first of the Supreme Deity's creations."
(Nazarene Commentary, Escrito por Mark Heber Miller, pg 479)
"The role of the Logos is parallel to that of
divine Wisdom in the late Old Testament" (New Collegeville Bible
Commentary: New Testament, Escrito por Daniel Durken, pg. 311)
"The phrase "In the beginning" in verse
1 echoes Genesis 1:1 and alerts the reader to the new creation motif present in
the Gospel." (New Collegeville Bible Commentary: New Testament, Escrito
por Daniel Durken, pg 311)
"Early Christians gave their own answer to the
question where wisdom is to be found-not in the Rorah, but in Jesus... The
Gospel of John, for example, drew on 8:22 to portray Jesus as Wisdom incarnate.
as Wisdom was with God "at the
beginning," so Jesus is the word/wisdom "in the
beginning," (John 1:1) with the Father before the world existed (John
17:5). John combines Gen. 1:1 and Prov. 8:22-23." (Proverbs: A Commentary,
Escrito por Richard Clifford, pg 98)
“In Matt. 11:2-19, and Luke 7:18-35 Jesus is implicitly
designated as wisdom (cf. Matt. 11:27; Luke 10:22). What appears as a threat by
wisdom in Luke 11:49-51 is a means for Matthew to identify Jesus with wisdom
(Matt. 23:34-36). Like wisdom in Proverbs 8, Jesus issues an invitation to all
to follow him and take up his yoke (Matt. 11:28-30).” (The HarperCollins
Bible Dictionary, Revised Edition, PAUL J. ACHTEMEIER, Th.D., Professor of
Biblical Interpretation at Union Theological Seminary in Richmond, Virginia, pg.
1215, 1996)
“These titles, which may have been inspired by
Proverbs 8:22, are also found in Colossians 1:15 and Revelation 3:14, where
they are applied to the person of Christ. Bultmann
(1967) has demonstrated the influence of the wisdom
tradition over John’s prologue, not only through the personification of Wisdom” (Encyclopedia
of Christian theology / Jean-Yves Lacoste, pg. 1720, 2005)
Algo todavía más claro es lo que nos muestra el apóstol
Pablo en sus cartas, identificando no solo en contexto, sino directamente a la sabiduría
de Proverbios con Jesús, demostrando así que la idea de relacionar a la sabiduría
con el Cristo está fundamentada en las escrituras, y esto va mas allá cuando lo
llama primogénito de la creación, o la primera criatura creada aludiendo a Proverbios.
1Co 1:30 De él,
pues, vosotros sois en Cristo Jesús, que nos fué hecho sabiduría de parte de
Dios: justicia y santificación y redención, (NT PB)
1Co 1:30 Mas por
obra suya estáis vosotros en Cristo Jesús, el cual se hizo para nosotros
sabiduría de Dios, y justificación, y santificación, y redención, (LBLA)
1 Cor 1:24 En cambio para los llamados, tanto
judíos como griegos, Cristo es poder y sabiduría de Dios (RV 1995)
1Co 1:24 mas para
los llamados, lo mismo judíos que griegos, un Mesias, fuerza de Dios y
sabiduría de Dios. (CJ)
Col 1:15 el cual
es la imagen del Dios invisible, el primogénito de toda la creación (VM)
Col 1:15 El es la
imagen de Dios invisible, primogénito de toda criatura;" (NC)
"También Pablo cita y se hace eco del libro... y cuando
habla de "Cristo poder de Dios, y sabiduría de Dios", el capítulo 8
de Proverbios le inyecta un sugestivo significado a estas palabras."
(Nuevo comentario bíblico, Escrito por Guthrie, Wiseman, J. Alec Motyer, Alan
M. Stibbs, pg. 412)
"For
instance, when Paul writes, “The Son is the image of the invisible God, the
firstborn over all creation” (Col. 1:15), he is using language from Proverbs 8.
Similarly, Revelation 3:14, which refer to Jesus as the “ruler of God’s
creation,” evokes the picture of Wisdom’s role at creation. At one point, Jesus
himself draws the connection." (An Introduction To the Old Testament,
Tremper Longman III and Raymond B. Dillard, pg. 275)
“Thus, Paul, the earliest Christian writer known to
us, already identifies Jesus with ‘wisdom’, which, from being an attribute of God,
had long been the subject of personifying or mythologizing tendencies in Judaism (Prov. 8:22ff.; 1 Cor. 1:24).” (COMPANION
ENCYCLOPEDIA
OF THEOLOGY, pg. 169, 1995)
“Interestingly
enough, in 1 Cor. 1:24, Paul calls Christ "the wisdom of God," using
the Greek term sophia, mentioned above, that has close connections with logos.” (The HarperCollins Bible Dictionary, Revised
Edition, PAUL J. ACHTEMEIER, Th.D., Professor of Biblical Interpretation at
Union Theological Seminary in Richmond, Virginia, pg. 1215, 1996)
“Paul applies to the person of Christ what the Old Testament said of the
Wisdom* that was
present alongside God at the creation of the world and that is
mysteriously personified in
certain biblical passages (Prv 8:22–31; Jb 28; Bar 3:9–4:6; Eccl 24; Wis
7).” (Encyclopedia of Christian theology / Jean-Yves Lacoste, pg. 288, 2005)
“Wisdom
is a serious concern in Paul's dealings with the Corinthians. Here he contrasts
their worldly wisdom with the folly of the cross (1 Cor. 1:17-25; cf. 2:6-16)
and affirms that Christ is the "wisdom of God" (1 Cor. 1:24). The OT
personification of wisdom seems to lie behind the christological development in
Eph. 3:8-10 and Col. 1:15-20. In Col. 4:5 and Eph. 5:15 the Christian is to
walk in wisdom, and the "spirit of wisdom" (Eph. 1:17) is a gift from
the Father.” (The
HarperCollins Bible Dictionary, Revised Edition, PAUL J. ACHTEMEIER, Th.D.,
Professor of Biblical Interpretation at Union Theological Seminary in Richmond,
Virginia, pg. 1215, 1996)
"New
Testament writers have drawn freely from Proverbs to support their teachings.
For instance, a number of quotations and allusions are embedded in the New
Testament:... The Christ who came to fulfill... also fulfilled the wisdom
writings by revealing the fullness of God's wisdom (Matt. 12:42; 1 Cor.
1:24,30; Col. 2:3)" (Old Testament survey: the message, form, and
background of the Old Testament, Escrito por William Sanford La Sor, David
Allan Hubbard, Frederic William Bush, pg 470)
“The Christology of Colossians 1:15–20 draws on ancient poems about
preexisting
Wisdom, principally Proverbs 8:22–31. Ephesians 1:8f., 1:12, and 3:10” (Encyclopedia
of Christian theology / Jean-Yves Lacoste, pg. 1704, 2005)
“In 1:15–20 Paul alludes to Adam as the image of God; however, he does so in his
description of Jesus, the second Adam. He also alludes to the creation of
wisdom in Prov. 8:22, the firstborn of creation.” (Dictionary for theological
interpretation of the Bible / Kevin J. Vanhoozer, pg.
209, 2005)
"Jesus
was being identified as Wisdom. Indeed, Paul seems to make the identification
explicit in so many words when he proclaims' Christ the power of God and the
wisdom of God' (I Cor. l.24; also 1.30)." (Christology in the Making, 2nd
edition, pg. 167)
"The
idea (Vorstellung) of the pre-existence of Jesus came to Paul through Wisdom speculation."
(E. Schweizer, 'Herkunft', pg. 109)
Sin duda otro aspecto que nos demuestra que los cristianos
de tiempos bíblicos creían que Jesús era la sabiduría personificada en Proverbios
es el testimonio de aquellos cristinanos de siglos posteriores (los cristianos
ante-nicenos). Hallamos en la mayoría de sus escritos gran variedad de citas
que identifican a esta sabiduría creada por Dios con el logos que es Cristo.
"Un versículo famoso. La LXX traduce, El señor me creó,
igual que la Siríaca. La clara personificación de estos versículos llevó a la
mayor parte de los Padres de la Iglesia primitivos a hallar aquí una profecía
de Cristo." (El Comentario Biblico Moody: Antiguo Testamento, Escrito por
Charles F. Pfeiffer, pg 558)
"Church
Fathers of the second century made use of Jewish allegory and typology to
demonstrate that the Old Testament spoke of Christ, and thus that Christ (or
the Spirit), interpreted as Wisdom, was always with God the Father."
(Proverbs: A Commentary, Escrito por Richard Clifford pg 98,99)
"Dialogue
with Trypho (61.3-5) of Justin Martyr gave Prov. 8:22 a christological
interpretation; the apologist Athenagoras in his Supplication (10.3; ca. 177)
followed Justin." (Proverbs: A Commentary, Escrito por Richard
Clifford, pg 99)
“the Old Testament Christological exegesis of Justin, Athenagoras, and
Irenaeus, and of Melito’s concept of antithetical fulfilment. Hippolytus, Contra
Noetum (10.4) identifies Logos/Wisdom with the preexistent Christ in Isaiah
40:12 and Proverbs 8:22” (Dictionary of Biblical Criticism and Interpretation, Stanley E. Porter, pg. 259, 2007)
"Among
the Fathers most use 'Wisdom' as a synonym for the Incarnate Word or
*Logos" (The Oxford Dictionary of the Christian Church, pg. 1755)
"In
verses 24 and 25, Wisdom claims that she was given birth. The emphasis in
verses 22-26 is that Wisdom was first on
the scene; before the rest of the world was created, God created Wisdom. Early
Christians used verse 22 to argue that Wisdom was found in Jesus (cf. John
1:1-2; Col 1:15-16)." (Proverbs, Ecclesiastes & Song of Songs, Escrito
por Dave Bland, pg 100)
Pese a toda la evidencia algunos en sus intentos por forzar
la doctrina de la trinidad buscan escusas para tratar de alejar a sus
feligreses de la verdad bíblica, por ejemplo tratan de argumentar que debido al lenguaje poético de
proverbios este no debe ser tomado en cuenta como una enseñanza verdadera sobre
Jesús. Sin embargo vale la pena resaltar que si aplicáramos dicho “sistema” tendríamos
necesariamente que proponer que libros escritos en prosa como Génesis son simples alegorías y cuentos que nada tienen
que ver con hechos proféticos (lo cual es sencillo demostrar que es absurdo,
especialmente para un cristiano).
Podemos concluir entonces que existen demasiadas pruebas en
las escrituras y fuera de ellas que nos ayudan a demostrar que los cristianos
de tiempos bíblicos entendían proverbios 8:22 como una enseñanza verdadera
sobre Cristo, que este fue la primera gloriosa creación de Jehová Dios.
"Jesus
appears... as bearer or speaker if Wisdom, but much more than that as Wisdom
itself. As pre-existent Wisdom Jesus Sophia..." (F. Christ, Jesus Sophia,
pp. 80, 99, 1 19, 1 35, 1 52, 1 53.)
"At
the beginning something may be understood as applying to divine wisdom in
general; but toward the close, the wisdom incarnate, in the person of Emmanuel,
stands singly and boldly out." (STUDIES IN PROVERBS, Escrito por WILLIAM
ARNOT, pg 150)
"In a
sense wisdom is Christ." (Exploring Proverbs: An Expository Commentary,
Volumen 1, Escrito por John Phillips, pg 197)
"Certainly
all the beautiful qualities of wisdom described in Proverbs are seen in Jesus
Christ, and His earthly walk is a pattern for God's people to follow (1 John
2:6). The description of wisdom in Proverbs 8:22-31 suggests Jesus Christ as
the eternal wisdom of God" (The Bible Exposition Commentary: Old Testament
Wisdom and Poetry, Volumen 1, Escrito por Warren W. Wiersbe, pg. 393)
"or
again as the first creation or firstborn 'in or as the beginning of his
way" (Christology in the Making, 2nd edition, pg 165)
“Jesus appears… as Wisdom dispensing life
(Prv 8:22” (Encyclopedia of Christian theology / Jean-Yves Lacoste, pg. 207,
2005)
"It is
clear therefore that the tradition of (pre-existent) Wisdom has been
influential at many points in NT christology." (Christology in the Making,
2nd edition, pg. 167)
“Cristo
personificado en la justicia que se cita en <200822>Proverbios 8:22.”
(DICCIONARIO BÍBLICO MUNDO HISPANO, J. D. DOUGLAS MERRILL C. TENNEY, pg. 991)